salary 1319059 ml

Jak zwiększyć ruch na blogu? Część 2/2

Witam w drugiej części artykułu poświęconego optymalizacji stron internetowych dla wyszukiwarek, czyli SEO. Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, to polecam przeczytać pierwszą część artykułu. Pokazałem w niej metody które są całkiem proste i co ważne pomagają w znacznym stopniu poprawić naszą pozycję w wynikach wyszukiwania. Jeśli zastosowałeś już porady z poprzedniej części, ale chcesz jeszcze poprawić swoją pozycję, to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie. Pokażę w nim kolejne, bardziej zaawansowane metody pozwalające poprawić SEO.

Jeśli zastosujesz sposoby, które pokażę w tym artykule bez użycia metod z poprzedniej części, nie będą one miały dużego wpływu na wyniki wyszukiwania, dlatego warto je zastosować dopiero po wykorzystaniu metod z poprzedniej części artykułu.

Optymalizując naszą stronę trzeba pamiętać przede wszystkim o użytkownikach. Pewne powiedzenie głosi, że jeśli strona będzie dobra dla użytkowników to i roboty będą zadowolone. Chodzi oczywiście o roboty(programy) wyszukiwarek internetowych. Patrząc na stronę internetową od strony użytkownika niewątpliwie ważnym jej elementem decydującym o użyteczności i funkcjonalności jest czytelny i przejrzysty układ nawigacyjny.

Dobrym sposobem na taką nawigację są właśnie Breadcrumbs, czyli z angielskiego okruszki chleba. Pozwalają one na pokazanie miejsca na stronie internetowej w którym aktualnie znajduje się użytkownik jednocześnie prezentując hierarchię witryny. Może nie jesteś tego świadomy, ale na pewno widziałeś je już na wielu stronach internetowych.

Struktura breadcrumb może wyglądać następująco:

1
2
3
Strona główna > Kategoria > Podkategoria > Strona

Strona główna > Kursy > Kurs Ruby > Instrukcja warunkowa if

Na powyższym przykładzie dobrze widać strukturę strony internetowej. Elementy breadcrumb powinny być linkami, umożliwi to użytkownikom łatwy powrót do poprzednich stron.

Ważne jest odpowiednie dobranie słów, powinny to być słowa kluczowe dobrze opisujące dany element struktury, jest to dość istotne dla SEO. Jednak pamiętaj, aby nigdy nie stawiać optymalizacji dla wyszukiwarek ponad użyteczność dla użytkowników, dlatego zawartość pojedynczej komórki breadcrumb powinna przede wszystkim dobrze opisywać daną stronę, a nie być zbiorem jak największej ilości słów kluczowych.

Używając tej techniki warto stosować się do poniższych dobrych praktyk:

  • Używaj breadcrumb tylko wtedy gdy są pomocne dla użytkownika, czyli przede wszystkim dla dużych, wielopoziomowych stron internetowych
  • Nie używaj w breadcrumb linków do obecnej strony, ostatni element nie powinien być linkiem.
  • Nie zastępuj menu głównego strony przez breadcrumb
  • Używaj breadcrumb konsekwentnie
  • Nie używaj struktury breadcrum wewnątrz tagów <title>

Wersja mobilna strony

W ostatnich latach coraz więcej ludzi korzysta z internetu za pośrednictwem telefonów komórkowych lub tabletów. W ostatnim roku aż 48% ruchy w wyszukiwaniach Google zostało wygenerowane przez urządzenia mobilne. Myślę więc, że warto poświęcić czas aby użytkownicy odwiedzający naszą stronę za pośrednictwem urządzeń mobilnych otrzymali stronę, która jest dostosowana dla ich urządzeń.

Projektując stronę, która ma być wygodna na urządzeniach mobilnych musisz pamiętać o kilku ważnych kwestiach:
* Nie używaj Flasha – w dzisiejszych czasach jest to technologia coraz rzadziej używana nawet na stronach projektowanych dla komputerów, ale warto przypomnieć, że na najpopularniejszych mobilnych systemach operacyjnych jest ona całkowicie nie wspierana. Chcąc stworzyć efekty specjalne na stronie użyj do tego HTML 5 lub JavaScript. * Unikaj wyskakujących okienek – dla użytkownika próba zamknięcia takiego okienka czasami może się okazać trudna i frustrująca, co prowadzi do zniechęcenia się do Twojej strony. * Nie twórz za małych elementów – projektując wersję mobilną strony musisz pamiętać o osobach, które mają trochę większe palce. Staraj się zaprojektować interfejs tak, aby prawdopodobieństwo naciśnięcia na inny element było jak najmniejsze.

Kolejnym ważnym elementem jest dostosowanie wyświetlanej treści do rozdzielczości ekranu, czyli Responsive web design Dzięki CSS3 możesz stworzyć style, które zostaną użyte tylko dla konkretnej rozdzielczości.

1
2
3
4
5
@media screen and (max-width: 480px) {
  .class {
    [style]
  }
}

Powyższy przykład pokazuje style, które zostaną użyte tylko w przypadku, gdy szerokość ekranu jest mniejsza bądź równa 480 pikseli.

Dostosowanie wszystkich klas wymaga jednak bardzo dużo pracy. Jest pewien sposób, który znacznie zmniejszy czas potrzebny na dostosowanie wyglądu pod urządzenia mobilne.

Obecnie większość stron internetowych tworzy się przy użyciu jakiegoś frameworku CSS, jednymi z najpopularniejszych są Bootstrap i Foundation. Oba one oferują system Grid, który umożliwia dostosowanie układu strony pod konkretną wielkość ekranu. W łatwy sposób możemy ustalić jaką część ekranu zajmuje dany element na dużym ekranie komputera, a jaką na ekranie tabletu. Po szczegóły odsyłam na stronę danego frameworka, ale w obu przypadkach działa to dość podobnie.

Istnieje jeszcze wiele sposobów jak poprawić wyświetlanie witryny na urządzeniach mobilnych, jednak jeśli zastosujesz się do rad udzielonych w tej sekcji, Twoi użytkownicy na pewno będą zadowoleni.

Optymalizacja szybkości

Kolejnym ważnym elementem zarówno dla SEO jak i dla użytkowników jest czas ładowania naszej strony. Jeśli będzie on za długi, nasza pozycja w wynikach znacznie spadnie, a użytkownicy mogą opuścić naszą stronę nim się załaduje.

Niestety w tym artykule nie mam możliwości aby przedstawić możliwości optymalizacji szybkości dla wszystkich języków programowania i feameworków, dlatego musisz sam poszukać, jak zoptymalizować szybkość technologii, której użyłeś do stworzenia Twojej strony internetowej.

Linki

Jeśli zoptymalizowałeś już wszystkie elementy strony pod kątem SEO, to przyszedł czas na najtrudniejszy i zarazem najważniejszy krok. Jest nim pozyskanie linków zewnętrznych.

Czym są linki raczej wszyscy wiemy. Natomiast linki zewnętrzne są linkami które prowadzą z innych stron internetowych na naszą witrynę. Im więcej linków zewnętrznych dobrej jakości tym wyższa nasza pozycja w rankingach wyszukiwania.

Dobry link do naszej strony to taki, który zawiera odpowiednie słowa kluczowe w opisie, oraz znajduje się na popularnej stronie o ustalonej renomie, która zawiera treści powiązane z tymi zawartymi na Twojej stronie. Np. dla strony CodeQack może to być link z bloga zajmującego się e-lerningiem.

W przypadku linków bardzo ważna jest zasada Jakość, a nie ilość. Nawet jeden dobry link znajdujący się na stronie o ustalonej renomie, powiązanej tematycznie jest wart więcej niż kilkadziesiąt linków, które wielu ludzi chciałoby Ci wcisnąć za pieniądze. Jeśli Google zauważy nienaturalnie szybki przyrost linków do Twojej strony w krótkim czasie, może zostać na nią nałożony filtr zmniejszający pozycję, a w skrajnych przypadkach nawet całkowite wykluczenie z wyników wyszukiwania.

Podsumowanie

W tym artykule przedstawiłem kolejne, już trochę bardziej zaawansowane, metody poprawy SEO. Teorię masz już za sobą, jeśli zastosujesz ją w praktyce, pozycja Twojej strony w wynikach wyszukiwania na pewno się poprawi. Powodzenia.